Firma zatrudniająca pracowników zobowiązana jest do zapewnienia im bezpieczeństwa i higieny pracy. Obowiązek poinformowania o zagrożeniach i postępowania w razie ich wystąpienia jest zatem nieodzownym elementem podczas przyjęcia nowych osób do firmy. Częstotliwość oraz forma takich szkoleń jest uzależniona od zajmowanego stanowiska. Pracodawca ponosi koszty takich szkoleń i dba o to, by odbywały się regularnie. Szkolenia BHP powinny być prowadzone przez jednostki organizacyjne, posiadające uprawnienia do prowadzenia takiej działalności. Jak się odbywają i o czym są informowani pracownicy na nich?
Na czym polega szkolenie BHP w firmie
Wszyscy pracownicy muszą zostać zapoznani z czynnikami środowiska pracy, zagrażającymi życiu i zdrowiu wszystkich zatrudnionych w danej firmie osób. Muszą też dowiedzieć się, jak odpowiednio reagować na powstałe zagrożenia, a także znać przepisy i regulamin bezpieczeństwa pracy na danym stanowisku. Szkolenia dzielą się na: wstępne, które powinno odbyć się w dniu rozpoczęcia przez pracownika pracy i okresowe, zakończone egzaminem sprawdzającym wiedzę wszystkich jego uczestników. Szkolenie okresowe muszą odbyć:
- Pracodawcy, kierownicy oraz brygadziści
- Pracownicy, zatrudnieni na stanowiskach roboczych
- Pracownicy administracyjno-biurowi
Całkowity koszt szkoleń BHP pokrywa firma. Można wygodnie opłacić je z konta firmowego. Najlepsze konto firmowe można wybrać, porównując zalety jego otwarcia w danym banku.
Kary za brak szkolenia BHP
Celem szkoleń z zakresu BHP jest zmniejszenie ryzyka narażenia na czynniki występujące na danym stanowisku pracy. Wszyscy uczestnicy zostają przeszkoleni z zagadnień ochrony przeciwpożarowej i zasad udzielania pierwszej pomocy. Nowozatrudniony pracownik, jak również taki, który przepracował 12 miesięcy ma obowiązek takie szkolenie przejść. Kara za jego zlekceważenie może sięgnąć nawet do 30 tys zł. Konsekwencje braku takich szkoleń mogą być jednak dużo poważniejsze i kosztować zdrowie lub życie pracownika.
Comments