Poszukiwanie wydajnych i zarazem ekologicznych źródeł napędu to w ostatnich latach najważniejsze z zadań, z którymi boryka się branża motoryzacyjna. Samochody elektryczne stanowią wciąż jednak niewielki odsetek rynku. Inaczej jest w pokrewnej branży – logistyce, gdzie powszechnie od lat używa się wydajne baterie, mające zastosowanie nie tylko w wózkach widłowych. Akumulatory trakcyjne są na tyle istotnym rozwiązaniem, że warto je przybliżyć, szczególnie że Polska to ich ważny producent.

Zalety akumulatora trakcyjnego Li-Ion

Używane w przemyśle i branży logistycznej baterie trakcyjne swą budową przypominają akumulatorki stosowane w elektronice użytkowej. Najważniejszą różnicą jest skala. Obecnie czołowy polski producent, firma Bater z Gliwic, oferuje szeroką paletę akumulatorów litowo-jonowych. Konstrukcja oparta na obecności litu zarówno w obu elektrodach, jak również w elektrolicie zapewnia szybkie ładowanie, trwałość oraz żywotność. Na uwagę zasługuje także pojemność, pozwalająca dobrać baterię litowo-jonową Bater do największych wózków i tym podobnych pojazdów.

Kolejną cechą baterii Li-Ion jest hermetyczna obudowa, umożliwiająca pracę w każdej pozycji. Jeśli tylko nie dojdzie do uszkodzenia mechanicznego, nie ma ryzyka wycieku elektrolitu. Akumulatory trakcyjne Li-Ion to także niski poziom samorozładowania, dochodzący maksymalnie do 10 procent w skali miesiąca. Dodając do tego wysoką odporność na zmienne temperatury (od – 20 do 60 St. C), użytkownik otrzymuje produkt sprawdzający się niemal w każdych warunkach.

Brak efektu pamięci to następny z atutów. Możliwość doładowania w dowolnym momencie pozwala w wielu przypadkach wyeliminować zakup drugiego akumulatora na wymianę. W wielu firmach, gdzie używane są wózki z bateriami litowo-jonowymi, operatorzy idąc na przerwę, podpinają wózek do ładowarki. Wracając do pracy, odpinają, mając zapas energii na pozostały czas. Brak konieczności wymiany pozbawionego energii akumulatora na naładowany oznacza też zminimalizowane ryzyko wypadku i uszkodzenia wózka czy baterii. Przy tańszych i nadal popularnych bateriach kwasowo-ołowiowych wiele wypadków zdarza się przy odłączaniu i podłączaniu do ładowania lub też przy uzupełnianiu elektrolitu. Hermetyczna bateria Li-Ion nie wymaga uzupełniania płynu. Więcej – konstrukcja na to nie pozwala.

Jak dobrać baterię

Bater, polski producent akumulatorów trakcyjnych, ma w ofercie szeroką paletę produktów do wózków widłowych, paleciaków, zwyżek i tym podobnych. Aby wybrać wysokiej klasy zamiennik, wystarczy znać model fabrycznie montowanej baterii trakcyjnej i ewentualnie typ pojazdu.

Chwila dla siebie w zimowy wieczór

Previous article

Jak zahamować apetyt i nie dojadać

Next article

You may also like

Comments

Leave a reply

Twój adres e-mail nie zostanie opublikowany. Wymagane pola są oznaczone *

More in Motoryzacja